۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۹:۲۰

بابایی:

تا پایان دی ماه ابلاغ هزار نفر از سردفتران صادر می‌شود

تا پایان دی ماه ابلاغ هزار نفر از سردفتران صادر می‌شود

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تا پایان دی ماه امسال برای قریب به هزار نفر از شرکت‌کنندگان آزمون سردفتری ابلاغ صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر مراسم تحلیف سردفتران اسناد رسمی جدیدالانتصاب صبح امروز با حضور مسؤولان برگزار شد.

بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک در این مراسم گفت: بر اساس ماده ۳ صدور مجوز کسب و کار، سازمان ثبت اسناد ازمون سردفتری را برگزار کرد. و پس از برگزاری ازمون ۹۲۹۷ نفر حائز شرایط علمی شدند.

به گفته بابایی از این تعداد ۸۸۸۷ نفر تأیید صلاحیت عمومی شدند و ۱۶۰ نفر رد صلاحیت شدند و ۱۰۵ نفر از این آزمون انصراف دادند.

وی افزود: سردفترانی که در این مراسم تحلیف می‌شوند از نظر صلاحیت‌های عمومی و علمی تأیید شده‌اند و به دلیل تسلط کافی و سابقه کار بدون کار آموزی ابلاغ آن‌ها صادر می‌شود.

بابایی ادامه داد: تا دی ماه امسال ابلاغ نزدیک به هزار نفر از شرکت کنندگان در آزمون سردفتری صادر می‌شود.

وی با توجه به تعداد بالای متقاضیان گفت: برخلاف سال‌های گذشته که تمام امور در خود سازمان متمرکز بود امسال بین همه استان‌ها تقسیم وظایف شد و ۴۳ هیئت اختبار در استان‌ها مستقر شدند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد ممکن است سوال پیش بیاید که اگر ملاک ما نمره علمی است چرا به صلاحیت عمومی و عملی ورود کردیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سردفتری یک شغل نیست یک مسند است و این شغل در امنیت قضائی بسیار نقش آفرینی می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه لغزش سردفتران در بسیاری از جرایم منشأ تشکیل بسیاری از پرونده‌ها شده است.

بابایی خاطر نشان کرد: انتخاب فرد شایسته، امین، معتمد و دارای دانش حقوقی و قضائی بسیار مهم است.

وی دلیل تکیه بر صلاحیت‌های عملی را چنین عنوان کرد که: بسیاری از پرونده‌هایی که با کیفر خواست انتظامی مواجه شدند ناشی از عدم تسلط سردفتر به امور دفتری بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: تمام افرادی که صلاحیت عمومی آن‌ها احراز شده است از نظر ما سر دفتر خواهند بود اما به دلیل سنجش عملی ممکن است برای تحلیف نهایی آن‌ها نیاز به دوره کارآموزی باشد.

بابایی در خصوص لزوم گذراندن دوره کارآموزی اظهار داشت: سر دفتر نباید به خاطر عدم دانش فنی سندی را تنظیم کند که جامعه با چالش موجه شود. در دوران کاراموزی هدف برطرف کردن چنین ضعف‌هایی است.

کد خبر 5957987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha